NÄ›které pozemnà komunikace jsou vybaveny veÅ™ejným osvÄ›tlenÃm, jehož parametry se vyjadÅ™ujà mimo jiné i hodnotou jasu. VyjadÅ™uje se v jednotkách cd /m2 (kandela na ÄtvereÄnà metr). PrávÄ› jas je rozhodujÃcÃm faktorem působnosti umÄ›lého svÄ›tla na chovánà řidiÄů, obecnÄ› lze Å™Ãci, že v noÄnÃch hodinách se pÅ™i vyÅ¡Å¡Ãm jasu lépe rozeznávajà kontrasty osvÄ›tlených pÅ™edmÄ›tů. ÄŒÃm vyÅ¡Å¡Ã jas umÄ›lého svÄ›tla, tÃm ostÅ™eji Å™idiÄi vnÃmajà prostor kolem sebe.
Rovnoměrný jas
Rozptyl jasu vÅ¡ak musà být rovnomÄ›rný, v takovém pÅ™ÃpadÄ› se lépe rozeznávajà dopravnà znaÄky, pÅ™ekážky v silniÄnÃm provozu, chodci na pÅ™echodech pro chodce, cyklisté u krajnice a protijedoucà vozidla.
NepÅ™Ãznivé je naopak stálé stÅ™Ãdánà úseků s vyÅ¡Å¡Ãm jasem s tmavými mÃsty, kdy je zrak unavován neustálým pÅ™izpůsobovánÃm se zmÄ›nám osvitu. NerovnomÄ›rnost jasu je jednou z pÅ™ÃÄin dopravnÃch nehod.
V roce 2016 byla provedena analýza dopravnà nehodovosti v souvislosti s veÅ™ejným osvÄ›tlenÃm. Z databáze Policie ÄŒR byly z průbÄ›hu let 2011 – 2015 vyÄlenÄ›ny pouze nehody bez vlivu alkoholu v obcÃch pod umÄ›lými svÄ›tly a byl monitorován vztah mezi nedostateÄnÄ› osvÄ›tlenými komunikacemi a nehodovostÃ.
OsvÄ›tlenà pozemnÃch komunikacà podléhá vyhlášce Ministerstva dopravy
VeÅ™ejné osvÄ›tlenà v tzv. průjezdných úsecÃch obcà a mÄ›st podléhá vyhlášce Ministerstva dopravy Ä. 104/1997 Sb. A ta by mÄ›la být smÄ›rodatná pro výstavbu a rekonstrukci osvÄ›tlovacÃch tÄ›les. V souÄasné dobÄ› je tak na miskách vah nÃzkoenergetické osvÄ›tlenà LED diodové a na druhé stranÄ› osvit vysokotlakými výbojkami sodÃkovými a metalhalogenidovými. Výbojky jsou již mnoho let stabilnÃm zdrojem svÄ›tla s rovnomÄ›rnÄ› rozptýleným jasem a dostateÄným výkonem a i to bylo důvodem pražského magistrátu prozatÃm nenahrazovat stávajÃcà výbojková svÄ›tla diodami a pÅ™idržet se osvÄ›dÄených tradiÄnÃch zdrojů.